Branża turystyczna jest bardzo atrakcyjna dla przedsiębiorców ze względu na swój duży potencjał finansowy. Jednak jest to również branża wielu wyzwań. Oprócz konkurencji ( o której pisaliśmy w poprzednim artykule: Konkurencja w branży turystycznej, jak sobie z nią radzić?) dużym problemem branży jest jej zależność od kryzysów naturalnych/ biologicznych. Przedsiębiorstwa muszą zabezpieczać się na wypadek różnorodnych wypadków: wybuchów wulkanów, epidemii, czy katastrof politycznych ograniczających przepływ ludności. Jedynym rozwiązaniem jest posiadanie znaczącego funduszu zabezpieczającego. Niestety, mniejsze/średnie przedsiębiorstwa mogą nie mieć wystarczających środków, by takie zabezpieczenie sobie zbudować, a ubezpieczyciele zdając sobie sprawę z wysokości potencjalnych kosztów, nie zapewniają sensownego rozwiązania kryzysowego. Idealnym wyjściem wydawało się utworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Niestety rzeczywistość pokazała, że przepisy regulujące jego działanie nie zostały wystarczająco przemyślane. Stąd firmy w sytuacji podbramkowej, potrzebujące błyskawicznego finansowania, którego bank nie jest w stanie zapewnić, muszą szukać innych opcji – takich jak pożyczka dedykowana branży turystycznej firmy Monument Fund.

 

Ostatnim, równie istotnym problemem branży turystycznej jest jej zmienność i zwiększona w stosunku do innych branży zależność od potrzeb potencjalnych klientów. Specyfika branży wiąże się z faktem, że w odróżnieniu od innych rynków to nie produkt przemieszcza się do klienta, a klient/turysta do produktu. Stąd nieustannie rośnie potrzeba i znaczenie spersonalizowanego zaspokajania coraz to bardziej wymyślnych, wyszukanych potrzeb turystów. Dostęp do internetu sprawił, że zwiększyła się ich świadomość indywidualnych preferencji oraz zrozumienie faktycznej oferty przedsiębiorstw. Co więcej, zupełnie zmieniło się znaczenie i zasięg poleceń. Kiedyś turysta kierował się poleceniem osób ze swojego kręgu, teraz zasięg opinii jest globalny oraz bardzo istotny w procesie decyzyjnym potencjalnego klienta.