W ciągu ostatnich lat sektor przedsiębiorstw bardzo mocno się rozwinął, a sam podział na kobiecy i męski świat biznesu jest już niemal niezauważalny. Są jednak zawody, w których kobiety lepiej sobie radzą i przekłada się to na ich osiągnięcia.

Według szacunków Monument Fund jedną z bardziej popularnych branż wśród biznesowej działalności kobiet jest turystyka. Panie inwestują tu w różnego rodzaju hotele, pensjonaty lub domy wypoczynkowe, które znajdują się zarówno w miejscowościach górskich, jak i nadmorskich. Oprócz tego, kobiety odnajdują się również w księgowości, doradztwie finansowym oraz branży nieruchomości. W tym ostatnim ich działalność najbardziej widoczna jest w skupie, a następnie szybkiej sprzedaży obiektów – czyli w tzw. flippingu. Oczywiście nie zapominajmy także o sektorze kosmetycznym, gdzie przedmiotem zainteresowania klientek jest fryzjerstwo, usługi spa & wellnes czy kosmetologia.

Są również takie branże, w których kobiety mogą się czuć mniej pewnie. Rzadko spotyka się doświadczone kobiety, które na przykład samodzielnie prowadzą duże inwestycje w branży budowlanej lub transportowej. To samo tyczy się drugiej strony – nie łatwo o mężczyznę, który z pasją prowadzi gabinet kosmetyczny. Nie powiedziałabym, że jest to zasługa stereotypów, jednak niektóre profesje bardziej korzystają z pewnych naturalnych, damskich predyspozycji, co przekłada się na bardziej intuicyjną działalność biznesową. Z drugiej strony – jeżeli kobieta chce zrealizować, na przykład, inwestycję deweloperską czy transportową to to robi, tyle, że odsetek takich pań jest dużo mniejszy.

Wśród starających się o dofinansowanie Monument Fund klientów mamy od 35 do 40% pań. Jest to dość spora część – zwłaszcza, gdy patrzymy na to pod względem zwiększającej się z roku na rok liczby kobiet funkcjonujących w szeroko pojętym biznesie. Panie starające się o dofinansowanie Monument Fund można podzielić na dwa typy – pierwszy z nich to kobiety, które wywodzą się z rodzin posiadających doświadczenie w danej branży i działalność w tym określonym zakresie jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Z drugiej strony mamy kobiety, które mają pomysł i chcą zainwestować w jego realizację – na przykład w tzw. start-upy, jednak niekoniecznie posiadają na tym polu doświadczenie. Tu chcę także zaznaczyć, że te braki są u nich nadrabiane odwagą oraz chęcią wypróbowania własnych sił w nowoczesnym biznesie. Dzięki temu i z pomocą dofinansowania Monument Fund klientki mają szansę na odpowiednie budowanie własnej firmy.

Podczas procesu inwestowania, kobiety kierują się głównie swoją intuicją. W przypadku mniejszych lub większych potknięć, potrafią również wyciągać odpowiednie wnioski, które pozwalają im w późniejszym czasie na lepsze posunięcia biznesowe. Co więcej, są odważniejsze od mężczyzn, dlatego nie boją się podejmować śmielszych wyzwań i rozwijać swojego biznesu na różne sposoby –  nie bagatelizując oczywiście różnego rodzaju ryzyka, jakie aktualnie wiąże się z daną inwestycją.

W kwestii skuteczności projektów inwestycyjnych nie ma widocznych różnic pomiędzy działaniami kobiet i mężczyzn, liczą się raczej cechy takie jak ogólna otwartość na śmiałe pomysły, rentowność biznesu oraz chęć rozwoju. Jestem pewna, że kluczem do osiągnięcia prawdziwego sukcesu jest przede wszystkim posiadanie przedsiębiorczego wyczucia oraz chęci budowy pozycji swojej firmy.

Zarówno u kobiet, jak i mężczyzn największą obawą podczas procesu inwestowania jest kwestia rentowności prowadzonego biznesu oraz duża konkurencja na danym rynku. Ten niepokój dotyka nie tylko małych przedsiębiorców, ale także potężne działalności gospodarcze. Stąd jeżeli zaczynamy inwestowanie, warto najpierw dokładnie zbadać i zweryfikować rynek potencjalnych odbiorców. Nie bójmy się wprowadzać nowych produktów, zwłaszcza gdy zauważymy wzmożone zapotrzebowanie w danym sektorze. W dobie przesytu rynkowego, dobry pomysł i odwaga w jego realizacji to idealny sposób na to, aby  wejść „z kopyta” w daną branżę – niezależnie od płci.

 

Sylwia Straub, Główny Analityk w Monument Fund